Nieuw-Zeeland Part I: Noordereiland

We zijn inmiddels alweer een volle maand onderweg door Nieuw-Zeeland, dus het werd de hoogste tijd om jullie op de hoogte te brengen van onze NZ-avonturen. We begonnen onze trip door dit geweldige land op 3 oktober toen we vanuit Sydney naar Auckland vlogen.

Het voelde toch erg vreemd om Australië achter ons te laten na 8 maanden. Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan, en die was toch echt aangebroken. Natuurlijk hadden we ook erg veel zin in de volgende etappe: 2 maanden rondreizen door Nieuw-Zeeland.

Zoals ik al aangaf in onze Route-blog, begonnen we onze reis in Auckland op 3 oktober. Na een heerlijke rustige vlucht hadden we afgesproken met Anniek – waar we de auto van hadden gekocht. Om direct na aankomst een auto te hebben was natuurlijk pure luxe. De dagen erna ontdekten we Auckland en kochten we onze camping spullen voor de komende 2 maanden. Ja Lisanne in een tent, wie had dat gedacht? Onze rooftop-tent was hier nog luxe bij!

Het hoogtepunt van Auckland was het weerzien met m’n brother-from-another-mother: Chitrang, die ik al een jaar niet had gezien na Merit360 in New York City vorig jaar zomer. Met z’n 3en hebben we heerlijk geluncht bij BurgerFuel – de allerlekkerste burgertent waar ik tot nu toe heb gegeten.

Na Auckland vertrokken we naar het noorden: op de planning stonden het Waipoua Forrest, Cape Reinga en Bay of Islands. Zo gezegd, zo gedaan! Met ontzettend veel zin om weer rond te rijden door een land, vertrokken we naar het Waipoua Forrest. Hier staan de grootste bomen van Nieuw-Zeeland, die echt HUGE zijn!

Na een bezoekje aan dit forrest, werd het tijd om te zoeken naar een camping voor onze eerste nacht in de tent. Helaas was het de dagen voor onze komst enorm regenachtig geweest, waardoor een paar campings afvielen i.v.m. de drassige ondergrond. Uiteindelijk kwamen we uit bij een kleine farm waar we voor een prikkie konden staan met een keuken en alle faciliteiten, bingo! Met een prachtig uitzicht genoten we van ons diner, de zonsondergang en kropen we niet al te laat onder de wol. Nou ja, in de slaapzak.

De volgende ochtend reden we met frisse moed naar Cape Reinga, één van de noordelijkste punten van het Noordereiland. Dit stond al heel lang op mijn to-see list voor Nieuw-Zeeland, dus die konden we niet overslaan. Aangezien Merlijn hier al was geweest met Sanne in Januari, was het makkelijk om een camping te vinden. Eenmaal de tent opgezet, reden we snel door naar het puntje van de kaap met de vuurtoren.

Helaas was de nacht in de tent echt een hel. We werden allebei om 01:00u wakker van enorme windstoten die de tent nog net niet omver had geblazen. Hierdoor hebben we 2 uur wakker gelegen voordat we weer rustig in slaap konden vallen. Lang leve kamperen in een tent ……

Na de night-from-hell reden we door naar Bay of Islands, weer op de weg naar Auckland toe. We vonden een heerlijke camping met te leuke eigenaren in Kerikeri, op een eilandje waar ze kiwi’s hadden. Dit zijn native dieren van Nieuw-Zeeland die beschermd zijn. Na een kijkje te hebben genomen bij de zonsondergang, was het tijd om de kiwi’s te spotten. Ze komen namelijk pas tevoorschijn als het donker begint te worden. Gewapend met onze hoofdlampjes liepen we een rondje door het bos, maar konden we geen kiwi spotten. Gelukkig hebben we nog even in dit land om ze te spotten!

Onderweg naar het noorden van het eiland reden we al langs een winkeltje met Zuid-Afrikaanse delicatessen. Dus die konden we natuurlijk niet ook overslaan op de terugweg, dus konden we het niet laten om Biltong en Droëworst mee te nemen – heerlijke voorbereiding op onze 8 weken Zuid-Afrika straks.

Eenmaal terug in Auckland, bezocht ik mijn goede vriend Google even met betrekking tot ‘vegan’ hotspots in deze stad. Toen vond ik een ge-wel-dige ijswinkel: Giapo. Ik koos voor een “ijsje” met pindakaas, pure chocolade en pinda’s met gouden cover. Ik wil dit vaker!! Bring this to Holland!!!

Van de ene Airbnb naar de andere Airbnb, hoe luxe kan kamperen worden? Doe mij dit maar vaker in plaats van de tent .. hihi. We reden vanuit Auckland naar Rotorua, de stink-capital van Nieuw-Zeeland. Deze stad staat er namelijk om bekend dat er mud-pools en thermale baden zijn met enorme zwavel luchten tot gevolg. Toch hadden we zin in een relaxte middag en gingen naar een thermaal bad om te bubbelen. Met een privé-zwembadje tot gevolg, konden we daarna nog even genieten van de hete baden tot 41 graden. Een heerlijke middag dus.

Niet alles in Rotorua draait om de baden, gelukkig, want we konden ook een Tree-walk doen. Hier loop je op maximaal 12 meter hoog door de boomtoppen, echt heel leuk. Hier groeien Sequoia bomen welke alleen in California (USA) en Nieuw-Zeeland groeien.

Vanuit Rotorua was de volgende etappe een makkie, maar een uurtje rijden namelijk. We reden namelijk naar Lake Taupo. Een práchtig meer met geweldige bergen op de achtergrond & dit was nog maar peanuts volgens anderen die in Nieuw-Zeeland zijn geweest. Wij werden al helemaal enthousiast van de bergen met sneeuwtoppen, dit beloofde veel goeds voor andere bergen. We reden dezelfde dag nog een half rondje om het meer om zo de bergen ook van dichtbij te zien.

Op de terugweg van het meer gingen we langs de Huka Falls – een rivier/waterval waar 220.000 liter per seconde doorheen gaat. Bizar om te zien! We hebben hier de drone nog naar boven gestuurd voor wat mooie plaatjes:

De volgende dag gingen we een boottocht maken met een zeilschip ‘Fearless’ over het meer, om onder andere dichtbij een ‘carving’ te komen. We hadden heel veel geluk met het weer, alleen waaide het best hard waardoor het in de schaduw best frisjes werd.

Na de ochtendtrip op de boot reden we verder naar de westkust van het Noordereiland: Napier. We vonden vrij snel een camping aan zee, waar we onze tent vrij rap hadden opgezet. Toen we naar de camping reden, kwamen we al een wijngaard tegen, waar we natuurlijk geen nee tegen konden zeggen voor een proeverij. We reden al gauw de oprijlaan van Elephant Hill op, een prachtige wijngaard met een moderne tasting-room. Hier konden we 6 wijntjes voor 10 NZD proeven, de ene wat lekkerder dan de andere – maar ach daar proef je voor!

De volgende dag werden we uitgerust wakker na een heerlijk rustige nacht, om door te rijden naar Woodville. Een inieminie dorpje iets zuidelijker van Napier. Aangezien we nog dagen over hadden voordat we in Wellington moesten zijn, gingen we daar maar naar toe. We kwamen er bij toeval achter dat er een bier brouwerij in de buurt zat, van TUI. Uit Nederland ken ik TUI alleen als reisorganisatie, maar hier maken ze er bier van, ik vind het helemaal prima! Een middagje biertjes proeven werd het uiteindelijk, aangezien de regen iets te hard uit de lucht kwam vallen.
Bij aankomst op de camping hadden we met volle moed onze tent opgezet, maar deze werd rond 22:00 uur “vrolijk” weer opgeruimd. De wind en de regen was ons niet echt gezind, dus het werd een nachtje slapen in de auto – joepie! M’n geluk kon niet op!

Na onze nacht in de auto waren wij wel een beetje klaar met het creperen, dus boekten we maar een Airbnb in Wellington voor 1 nachtje – voordat we naar onze Airbnb voor 3 nachten zouden gaan. We kwamen bij ontzettend lieve Indische mensen terecht met 2 te schattige kindjes. Even een avondje onder een dak en in een normaal bed slapen, wat kan je me toch snel blij krijgen!

De laatste dagen op het Noordereiland gingen in, welke we nog doorbrachten in Wellington – de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Aangezien het niet een enorm grote stad is, konden we er makkelijk ‘maar’ 3 dagen verblijven. We zijn naar de Mount Victoria Lookout geweest, welke een prachtig 360 graden view geeft over de stad en ontzettende windvlagen heeft. Na een middagje rond te hebben gereden door de stad, was het wel weer tijd voor een bierproeverij, aangezien Wellington bekend staat om zijn ‘craft beers’. Deze keer bij de Garage Project, een kleine brouwerij met heel veel speciale biertjes. Zo ben ik groot fan geworden van de combinatie van Champagne en bier, echt niet zo gek als het klinkt.

Natuurlijk kon dé toeristische trekpleister van Wellington niet overgeslagen worden: de Cable Car. Het deed mij erg herinneren aan de Fløi Banen in Bergen (Noorwegen). We kochten een retour ticket voor 15 NZD voor 2 personen en klommen het karretje in. Na een vrij kort ritje kwamen we boven aan & waren we opeens in de Botanical Gardens van Wellington. Een klein rondje gelopen (en een heerlijk toeristisch magneetje gekocht te hebben) liepen we weer naar de ‘halte’ om naar beneden te gaan. Leuk ritje, maar té overpriced!

We namen afscheid van het Noordereiland en pakten de ferry vanuit de haven van Wellington naar Picton op het Zuidereiland. Hier hadden we samen al wéken naar uitgekeken: het prachtige Zuidereiland! Hier mogen we gelukkig nog 6 weken genieten van al het moois wat Nieuw-Zeeland te bieden heeft 🙂