Roadtrip Flaggy Rock – Port Douglas

Na onze vrij rappe roadtrip van Sydney naar Brisbane en daar voorbij, was het even tijd om het rustig aan te doen. Dit plekje vonden wij in Mackay bij een camping met heerlijke regendouches en een hele fijne keuken. Hier bleven we even 2 nachten om de auto opnieuw in te richten (want: chaos!) en even wat aan onze websites te kunnen werken. Het grappige aan de camping waren de kikkers: knalgroene en ontzettend lelijke bruine – die heel giftig bleken te zijn!

Voordat we doorreden na onze stop in Mackay was het tijd voor boodschappen – waar we in een shoppingmall een winkeltje tegen kwamen met reisspellen. Hetgene waar we zo lang naar hadden gezocht! We namen Monopoly, Cluedo en Battleship mee voor de komende maanden, eindelijk eens wat anders dan kaartspelletjes. Doorgereden naar Finch Hatton was het hippie-camping-tijd op de Platypus Bush Camping. De weg er naar toe was al exciting genoeg: door het zand, door beekjes – het kon niet gek genoeg! We gingen speciaal naar de camping voor de platypus, het vogelbekdier. Die was hier helaas na de cycloon niet meer gespot, dus konden wij ook lang zoeken zonder resultaat.

Aangezien ik al snel klaar was met de hippie camping, gingen we weer naar een ‘normale’ camping. De volgende stop was Cape Hillsborough, waar we speciaal heen gingen voor iets heel vets. Elke ochtend komen kangaroos hier op het strand om te ontbijten met seafood wat aangespoeld is door wisseling van getij. Tientallen kangaroos stonden de volgende ochtend om 6:00 uur klaar om aan te vallen. Ontzettend gaaf om te zien en mee te maken.

Cape H

Na Cape H was het tijd om door te rijden naar Airlie Beach. Dit hadden we al in Brisbane geboekt, aangezien we de boot tour en skydive al hadden geboekt voor die dagen. Een middagje relaxen aan en in het zwembad van het park was een welkome verkoeling met 28 graden die dag. We hadden eerder die dag al ingecheckt voor de boot in het stadje en alles ingeslagen voor de trip: pilletjes voor mijn zeeziekte, zonnebrand en wat te drinken voor op de boot.

De volgende dag was het zo ver: iets waar we allebei naar uit hadden gekeken – skydiven boven Airlie Beach/de Whitsunday Islands. Het verjaardagscadeautje van mij voor Merlijn werd eindelijk verzilverd. We sprongen uit een vliegtuig boven de eilanden, van 4,3 km hoogte. Ik vond het doodeng, maar oh wat wil ik graag nog een keer! Het is zo enorm verslavend!

Skydive

De skydive was voorbij, maar ons adrenaline level was nog boven alle menselijke grenzen. Het gevoel ging die dag niet weg, dus stonden we de volgende dag maar iets eerder op om onze spullen voor de boot tour te pakken. We werden om 11:30u verwacht in Abell Point Marina in Airlie voor het boarden van onze boot. Samen met een hele leuke groep gingen we 2 dagen en 2 nachten genieten van de Whitsunday Islands.

Eenmaal weer aangekomen in de haven, gooiden we onze tassen achterin de auto om door te rijden naar Townsville. Hier hadden we afgesproken met Ilona en Manu, vrienden uit Melbourne. Zij doen dezelfde east-coast-trip, maar dan van Cairns naar Sydney. Wat een heerlijk weerzien was het op de camping! We bleven een paar nachten in Townsville om bij te kletsen met Ilona en Manu en om samen een dagje naar Magnetic Island te gaan.

Auto Magnetic

Magnetic Island ligt zo’n 8km van de kust van Townsville en is te bereiken per ferry. Voor 33 AUD per persoon kochten we een retour ticket en sprongen we op de 8:45u boot naar Magnetic. Hier aangekomen konden we op zoek naar een huur autootje, aangezien het eiland anders niet te doen is in 1 dag. We kwamen uiteindelijk uit bij Isle Hire, een kleine loods net buiten het havenstadje. Hier stonden een aantal oude bakken klaar om rondgereden te worden over het eiland. Wij kozen een 4×4 uit, weliswaar uit de jaren 80 – maar wij konden onze pret niet op!

We cruisden het eiland met alle plezier over in ons kleine wagentje, voornamelijk over onverharde wegen met enorme gaten. Wat bij ons tot grote hilariteit leidt, want de dames achterin vermaken zich wel.

Beginnend bij Radical Bay hebben we gelijk het mooiste strand en uitzicht van het eiland te pakken. We kijken alle 4 onze ogen uit, wat is het hier prachtig! Hier blijven we dan ook lekker plakken; de mannen gaan op zoek naar krabbetjes en springen over de golven, waar Ilona en ik genieten van het heerlijke weer op ons handdoekje op het strand.

We rijden via Florence Bay, Arthur Bay en Geoffrey Bay terug over asfalt naar Horseshoe Bay. Waar we picknicken met view over de haven met tientallen bootjes, genieten met hoofdletter G.

Bij toeval kwamen we uit op een rotsformatie met een soort bushalte waar wat mensen liepen rond te dwalen. Nieuwsgierig als wij zijn, stapten we uit & kwamen al gauw tot de ontdekking dat er ‘rock-wallabies’ zaten. Hele kleine wallabies die letterlijk tegen de rots op leven en erop springen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Je kon de beestjes voeren, maar alleen met ‘goedgekeurd’ voedsel. Gelukkig waren er andere mensen die wortels en appels mee hadden genomen, waardoor wij de wallabies ook konden voeren. Zo ontzettend schattig, maar ze waren best schuw waardoor we niet heel veel hebben kunnen voeren.

Wallaby Magnetic

Na een heerlijke dag met z’n 4en was het tijd om ons roestbakkie weer terug te brengen naar de loods en richting de ferry te gaan. Met nog welgeteld 1 minuut op de teller voor het vertrek van de ferry, sprongen we aan boord om terug te gaan naar Townsville. Waar de laatste avond samen een heerlijke broccoli-pasta (Grazie Manu!!) en veel spelletjes doen betekende.

De volgende ochtend was het tijd om afscheid te nemen van elkaar, Manu en Ilona vertrokken naar Ayr en wij reden door naar Lucinda. Een vissersdorpje zo’n 2 uur rijden boven Townsville. We hadden ons gesettled op de camping en al gauw had ik nieuwe vrienden gemaakt met de camp eigenaresse en haar hond. Wat een ontzettend lief bolletje fluff! We besloten hier 2 nachten te blijven, aangezien we nog genoeg tijd hadden om naar Cairns te komen. Even weer een nachtje relaxen op een camping zonder alle zooi weer opnieuw in te moeten pakken.

Van Lucinda reden we naar onze volgende bestemming: Mission Beach. We kwamen op een council camping uit voor 20 AUD per nacht. Zo’n council camping wordt beheerd door de gemeente en die bepalen ook het tarief wat de camping moet voeren. Er bleken net nieuwe toezichthouders aangesteld te zijn, welke echt ontzettend aardig waren. We liepen een klein gedeelte van een track van het dorpje naar een pier, maar we konden de pier uiteindelijk niet vinden. Teruglopend over het strand zagen we een aantal skydivers aankomen, waar het bij ons direct weer begon te kriebelen. Mission Beach is de enige locatie waar je in Australië op het strand landt, hoe gaaf is dat!

Na 1 nachtje Mission Beach reden we door naar onze eindbestemming: Cairns. Maar daar houdt Australië natuurlijk niet op, dus we reden letterlijk door Cairns – zwaaiden even – en reden door naar Ellis Beach. Een héél klein dorpje zo’n 35 minuten van Cairns. We kregen de tip van Ilona en Manu om te overnachten op de camping daar, en niks bleek minder waar: wat een beauty! We stonden letterlijk op het strand, onder de palmbomen. Met een prachtige zonsondergang maakten we een simpele pasta en genoten van een heerlijke rustige avond.

Ellis Beach

Na Ellis Beach reden we welgeteld 30 minuten noordelijker naar Port Douglas. We reden van het ene prachtige landschap naar het andere, met uitzicht over zee. Wauw, Australië je blijft me zelfs na 4 maanden nog verrassen.

We hebben onze tent neergezet op de camping en liepen naar het centrum toe. Omdat het na bijna 7 weken on-the-road weer eens tijd wordt om geld te verdienen, hebben we onze CV’s uitgeprint en zijn een rondje gaan lopen – op goed geluk. Maar het blijkt hier over 2-3 weken pas hoogseizoen te worden, dus heeft het nu nog weinig zin. We proberen het gewoon na onze Indonesië-trip nog een keer!

Volgende etappe? Richting Daintree Rainforrest voor krokodillen ……