Roadtrip Brisbane – Flaggy Rock:

Met veel pijn in het hart verlieten we Brisbane en was het tijd om de grootste etappe van onze oostkust roadtrip te gaan beginnen: van Brisbane naar Cairns – in totaal bijna 1500 km langs de kust. Wij konden niet wachten, dus let’s go!

De heerlijke dagen in Brisbane waren over en het was tijd om verder te gaan naar het noorden. Na een hele boel inpakken en een kleine 2 uur rijden kwamen we aan redelijk laat aan in Sunshine Coast; snel onze tent neergezet en een rondje over het strand gewandeld. Toen we terug waren bij de tent stond er opeens iemand bij onze tent, wat bleek: het was een oud klasgenoot van de middelbare school, Ruben! Hoe ongelooflijk was dit, elkaar bijna 10 jaar niet gezien en nu elkaar tegenkomen aan de oostkust van Australië.

De volgende dag reden we door naar Noosa, waar we beiden erg naar uit hadden gekeken. We hadden zoveel goede verhalen hierover gehoord, dat we maar gelijk 2 nachten hadden geboekt op de camping. Voordat we de camping opreden, hebben we eerst nog een hike langs de zee gedaan, wat ontzettend mooi was!
Toen we naar de camping reden, kwamen we langs een klein winkeltje waar ze Zuid-Afrikaanse delicatessen verkochten. Merlijn kon hier natuurlijk niet zomaar voorbij rijden, dus werd de rotonde iets verderop even helemaal gepakt om terug te rijden naar het winkeltje. Hier namen we biltong mee en een paar droge worsten – mijn eerste ervaring met deze vleessoorten, maar oh jongens! Ik wil meer!! Wat was dat ontzettend lekker! Nu ik dit aan het schrijven ben, mis ik die smaak van het vlees alweer, hoe lang nog voordat we in Zuid-Afrika zijn? 😉

noosa

Na 2 dagen in Noosa te zijn verbleven, plus nog een extra bezoek aan de Zuid-Afrikaanse winkel voor nog een lading vlees, was de auto weer toe aan kilometers maken. We reden door naar Rainbow Beach, een dorpje vlakbij Fraser Island. De volgende dag gingen we met een dag tour naar het eiland toe, dus hadden we de aankomst dag nog om Rainbow Beach te verkennen. Uit een tijdschrift had ik gelezen dat je er prachtig uitzicht hebt over de oceaan en bossen vanuit zandduinen. Natuurlijk konden we dit niet overslaan en hebben we de klim gewaagd, maar oef! Met een graadje of 29 en ploeteren door het zand op blote voeten is niet mijn favoriete bezigheid, maar het uitzicht was adembenemend!

Vroeg naar bed is vroeg de wekker. Om 6:30 uur ging onze wekker om rond 7:30 uur opgehaald te worden door de gids om naar Fraser Island te gaan. We zagen al iets aankomen rijden toen wij nog maar net de camping uitliepen, wat onze “taxi” bleek te zijn: dit monster bracht ons naar Fraser Island!

Fraser monster

Na een korte uitleg over de dag was het tijd om de ferry op te rijden en richting het grootste zandeiland ter wereld te gaan. Het crossen over het strand en door het water was heerlijk met zo’n monster als auto. Onze eerste stop was een kleine wandeling door het rainforrest, want ja: er groeit gewoon een rainforrest op dit zandeiland! Hierna was het tijd voor mijn persoonlijke hoogtepunt van de dag: Lake McKenzie. Hier hadden we een uur om te genieten van dit prachtige meer en konden ons daarna melden voor een verrukkelijke lunch van de barbie (BBQ).

Na Lake McKenzie reden we door naar een scheepswrak aan de oostkust van het eiland. Dit wrak is compleet verroest en dus gevaarlijk om dichtbij te komen. Na een korte tussenstop gingen we naar Eli Creek, een rustig beekje vanuit de bergen wat uitmondde in zee. Hier kon je zelfs het water van drinken, zo zuiver was het. Na 1x heen en weer te zijn gelopen door de creek stond de afternoon tea al voor ons klaar en was het tijd om de ferry terug te pakken. Wat een geweldige dag was dit, een absolute aanrader voor iedereen!

Lake Mckenzie

Op de Fraser Island trip hadden we een Nederlands stel leren kennen uit Friesland die ons een tip hadden gegeven over dolfijnen bij Tin Can Bay. Hier worden ze elke ochtend gevoerd en gecheckt op krassen op hun lichaam. Als “toerist” is het natuurlijk geweldig om mee te maken: wilde dolfijnen die gevoerd worden in de baai. Voor een kleine vergoeding van 10 AUD per persoon mocht je bij de dolfijnen in de baai staan en ze een visje voeren. Dit konden we niet overslaan. Alleen was het een beetje jammer dat dit om 7:30 uur ’s ochtends moet gebeuren, maar ja de 2e dag op rij een vroege wekker is niet anders dan 1 dag vroeg de wekker.

Na Tin Can Bay vroeg in de ochtend reden we lekker vroeg door naar Bundaberg. Het was weer tijd om boodschappen te doen en te kijken naar onze verdere route. Alles uitgestippeld kwamen we uit op nog een paar weken genieten van het prachtige van de oostkust van Australië.

Dolfijn tin can

De volgende dag werden we vroeg wakker getrild door het bedrijf naast de camping, die het blijkbaar leuk vond om rond 6:30u te beginnen met boren/zagen/trillen etc. Hierdoor gingen we lekker vroeg door naar onze volgende locatie: Agnes Water/Town of 1770. Na wat campings te hebben bekeken, zijn we doorgereden naar wat look-outs in de omgeving om daarna terug te gaan naar de camping. Hier gingen we nog een rondje lopen op het strand, wat we beter niet hadden kunnen doen. Dezelfde avond kwamen we achter kleine rode plekjes op onze voeten en kuiten. Dit bleken sand-flies te zijn, ontzettend nare beestjes die nog vreselijker zijn dan muggen. Hier hebben we nog zo’n 3 weken steeds last van gehad.

De luxe campings hebben we even vaarwel gezegd, om de volgende nacht bij een boer op het land te kamperen bij Marmor. Hier kan je namelijk voor 5 AUD per persoon gebruik maken van de BBQ, douche, toilet en het boerenbestaan, inclusief 2 hele schattige honden – Boofy en Rusty en heel veel koeien. Zeker een leuke afwisseling na de standaard campings van onze roadtrip tot zo ver.

Marmor

Na het boerenbedrijf kwamen we terecht in Emu Park, een klein dorpje met vooral gepensioneerden. Hier zaten alleen heel veel vliegende vossen (lees: enorme vleermuizen) in de bomen, waar ik minder blij van werd – Merlijn des te blijer. Een rustig avondje met een heerlijke BBQ maaltijd en kaartspelletjes was het einde van Emu Park.

We hadden op WikiCamps een camping gevonden in Flaggy Rock, zo’n 3km van de snelweg af. Dit bleek een oud schoolgebouw te zijn die niet meer in gebruik was, en nu overgenomen is door een stel die het runt als camping. Zelfs met zwembad! Voor maar 10 AUD konden we hier overnachten. En het allermooiste van de camping kwam nog toen de zon onder ging en duizenden (ik overdrijf niet) sterren tevoorschijn kwamen. Na wat settings te hebben veranderd op m’n camera, kon ik hier wat prachtige foto’s van maken. Want bewijs hebben van je tanden poetsen onder de Milkway, wie wil dat nou niet?

Flaggy Rock.JPG

Liefs,

Lisanne

5 gedachten over “Roadtrip Brisbane – Flaggy Rock:

1. Hé nichtje,
    Leuk om je reis verhaal te lezen en genieten we een beetje mee.
    Ik ben niet zo’n schrijfster maar ik wilde het toch een keer doen.
    Ook wensen we je een fijne verjaardag morgen,
    een om nooit te vergeten.
    We blijven lezen en nog een fijne tijd.
    Jeanette&Bram

Liked by 1 persoon

1. Hi Jeanette & Bram,
      Wat leuk om van jullie te horen!! Leuk dat je ons volgt via de verhalen, er komen nog genoeg verhalen aan 🙂 m’n verjaardag gaat helemaal goed komen, gaan naar Sydney toe dus wordt helemaal leuk!