Poznań

Wat? Poznań? Ja Poznań! De vijfde stad van Polen, in het westen van het land. Een verborgen pareltje in het Poolse geweld tussen Gdansk, Warschau en Krakow. In het voorjaar van 2016 kwam ik er ook pas achter dat deze stad bestond en heb hier geen seconde spijt van gehad.

Merlijn en ik kwamen terecht in Poznań via SRPRS.me, de verrassingstrip waar ik al jaren over droomde. Wij boekten een budget citytrip op de website voor 4 dagen en kwamen er pas op Eindhoven Airport achter waar we heen gingen. Door middel van de kraskaart die thuisgestuurd werd, konden we op onze ‘eigen’ website de 4 cijfers invullen en kwam Poznań – Polen tevoorschijn.

Met WizzAir vlogen wij in 1,5 uur van Eindhoven naar Poznan Airport, want ja – het heeft zelfs een eigen vliegveld. Op Eindhoven Airport hadden we gelukkig wat speurwerk kunnen doen naar de OV mogelijkheden en bezienswaardigheden van de stad – dus liepen we direct na de vlucht door naar de taxi. De taxi van het vliegveld naar het hostel bleek nog geen 10 EUR te kosten, prima te doen dus.
Aangekomen op plaats van bestemming, hebben we ingecheckt in onze privé kamer in het hostel. Alleen de faciliteiten van de keuken en badkamers deelden we met de overige hostel gasten. Wij verbleven gedurende 3 nachten in het Retro Hostel op nog geen 150 meter van het centrale plein Stary Rynek. Een ideale locatie om de stad eens goed te verkennen.

Wij vonden het heerlijk om uit de drukte van de stad te gaan en rond te lopen in Park Cytadela. Dit park ligt ten noorden van het centrum en op 20 minuten loopafstand van het centrale plein. Locals komen hier (voornamelijk in het weekend) om met het mooie weer te genieten, hun hond uit te laten en te picknicken. In het park zit ook een militair museum, waar je per persoon zo’n 2,50 EUR entree voor betaald. Hier kan je items uit de geschiedenis van de tweede wereldoorlog bekijken; geweren, outfits en militaire voertuigen – zelfs vliegtuigen staan er tentoongesteld. Absoluut een aanrader als je toch in het park rondloopt.

Polen staat stiekem ook bekend om het goedkope eten en drinken, natuurlijk. Hier konden wij natuurlijk niet aan voorbij gaan. Wij hebben onder andere heerlijk gegeten bij Brovaria op het plein, waar vooral lokale gerechten met een westers tintje geserveerd worden. Niet alleen het eten was er verrukkelijk, maar zo heeft Merlijn zich ontzettend vermaakt met een mini proeverij van verschillende lokale gebrouwen biertjes.

Na het eten moest er ook nog wat geborreld worden in de kroeg. Nu kennen ze de kroegen zoals wij ze in Nederland kennen, kennen ze in Polen anders. Of je hebt een enorme club waar je los kan gaan, of een ieniemienie shotjes/cocktail barretje waar je je klem kan drinken. Wij waren toch iets comfortabeler bij het laatste. Gemiddeld voor een cocktail betaal je hier 5 EUR, waar je een grote variant krijgt voor nog geen 7,50 EUR.
Maar ons hart ging open bij het vinden van de shotjes bar tussen het plein en ons hostel, letterlijk op kruipafstand. Hier kon je kiezen uit zo’n 100 verschillende soorten; van Toilet tot King Kong en van Snake tot Spiderman. Per shotje kost je dit 5 Poolse Zloty, dit is zo’n 1,20 EUR. Nu snap je denk ik wel dat we hier wel een avondje zoet waren, en al helemaal als ik je vertel dat je plankjes van 10 shotjes kon bestellen aan de bar voor 50 Poolse Zloty, dus nog geen 12 EUR. We hebben absoluut onze ogen uit gekeken naar de creaties die de barmeisjes maakten, de een nog raarder dan de ander.
Dus voor de leukste en lekkerste shotjes ga je naar Czupito aan de Zamkowa, naast het plein.

Voor het eten en drinken gedurende 3 dagen hebben we niet meer dan 100 EUR uitgegeven in totaal. Poznań is dus een perfecte stad om je onder te dompelen in de Poolse sfeer op een budget. Helemaal als je gunstig boekt bij WizzAir zit je voor een prikkie op de eerste rang!

Mocht je dus even de deur uit willen, maar niet naar een standaard bestemming willen als Parijs, Berlijn, Milaan of Barcelona – dan is Poznań zeker een goede optie. Het is natuurlijk ook mogelijk om het te combineren met een bezoek aan Berlijn, aangezien dit maar 3 uurtjes rijden is!